Malin

Jag flyttar till England
Hejhopp!
 
Guess what? Jag ska flytta till England, vilket ni nog förstod av rubriken, i början av september. Där ska jag jobba som au pair och bo ungefär 30 minuter utanför centrala London och det är så spännande! Samtidigt är jag såklart rädd, men vem skulle inte vara det om denne flyttade själv till ett land denne aldrig varit i? 9 månader blir det. Nu undrar kanske en del av er varför jag plötsligt ska till England och inte Australien som många vet att jag först planerade att åka till. Det tänkte jag förklara lite kort nu. 
 
Australien och även USA, Kanada och Nya Zeeland har en regel om att en måste ha varit fri från psykisk ohälsa och inte ha gått i terapi eller liknande på minst två år för att få vara just au pair. I och med att jag gick i kbt fram till slutet av 2017 får jag därmed inte åka dit som au pair just nu, vilket var ett jobb jag gärna ville ha. Därmed valde jag att i stället åka till England och att kanske någon gång senare i livet åka till Australien. Jag mår dock inte dåligt för det, då jag inte ser det som att det förstör något för mig. Det gör bara att jag får ändra runt lite på ordningen av mina äventyr och hur de går till. England kommer bli spännande det med för dit har jag ändå också velat åka. Jag vill liksom överallt, så någonstans måste jag ju börja. 
 
Dock måste jag säga att denna tvåårsregel är bland det dummaste jag stött på. Jag mår bra nu. Jag behöver då inte två år på mig för att vara säker. Två år garanterar inte heller att någon aldrig kommer må dåligt igen. Att någon aldrig råkat ut för psykisk ohälsa betyder inte att denne aldrig kommer att drabbas. Har en person gått i kbt har denne förmodligen dessutom fått bra verktyg och tankesätt för att hantera negativa tankar och händelser osv, vilket skulle kunna göra att denne kanske till och med skulle klara av dåligt psykiskt mående bättre än någon som aldrig behövt hantera det. Dessutom kan psykisk ohälsa se så otroligt olika ut för olika personer och bero på helt olika saker. Regeln tar inte hänsyn till vad som fått en person att må dåligt eller om denne är den mest välmående personen i hela världen. För en del kanske en flytt och ett jobb de trivs med är precis vad som behövs. Så ja. Det är extremt korkad regel. Tyvärr är den inte min att ändra på.
 
Hur som helst lider jag som sagt inte av det. Jag är bara glad att jag inte är fast i gymnasiet längre. Jag känner mig mer fri nu. Nu gör jag något för att jag vill, för att jag tycker att det ska bli kul, inte bara för att jag vet att jag behöver det. Jag tänker att jag ska försöka hålla de som är intresserade uppdaterade, både här och på instagram, så får ni ha det så bra!
 
~Malin
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress