Malin

Lucia
Hejhopp!
 
Sedan första december till och med igår kväll har jag medverkat i 8 luciatåg med Svenska Kyrkan i London och det har varit så otroligt kul - påfrestande men kul. Jag har fått sjunga med så otroligt bra sångerskor och trevliga personer på häftiga ställen, som i Brighton, Westminster Cathedral, Southwark Cathedral och för en liten del ur Rausing-familjen (som jag förstått det inbokade av Lisbet, pga tackkorten vi fick men jag har inte riktigt koll). Sen hade vi flera i svenska kyrkan där jag var Lucia på ett. Vi var några som lussade på restaurang Aquavit där vi fick gratis, supergod mat. 
 
(Det finns en del bilder och videor från de större tågen på Svenska kyrkan i Londons facebooksida om någon är intresserad.)
 
Första luciatåget vi hade var i Brighton. Tyvärr såg jag inte så mycket av staden då vi mest var inomhus medan det var ljust, men det var kul ändå. Vi åkte buss, med värmen på vilket var hemskt och en trodde en skulle dö. Luciakonserten gick superbra och efteråt fick vi fika och dans runt gran, utan gran, vilket var superkul. Sedan åkte vi ner till en restaurang vid vattnet (vilket inte syntes pga mörkret) där vi fick ett eget rum och bjöds på god mat och stämningen var på topp. Jag vet inte hur många gånger någon drog igång någon sång och så satt vi alla och sjöng för full hals. Härligt. 
 
 
Luciatåget i Westminster var kul då det nog var det största körmässigt och det såklart var häftigt att få sjunga i en så stor och känd katedral. Det var nära att jag inte var med och sjöng dock då jag under slutet av genrepet fick en sån sjuk mensvärk att jag knappt orkade stå så jag gick ner i kryptan och lade mig på golvet och ojojoj så snälla folk var mot mig. En dotter till en som var med och sjöng satt där nere och pluggade och undrade vad det var och erbjud sig gå och köpa choklad eller vad än jag ville ha men det sa jag att hon inte behövde men hon gick och letade upp någon som kunde fixa te åt mig och gick och hämtade lunch åt mig och alla som kollade läget med mig sa åt mig att säga till om det var nåt de kunde göra och var bara allmänt supergulliga och det var liksom bara så fint på något vis. Som tur var gick det över precis till konserten så att jag kunde vara med. 
 
 
Southwark var kul mest för att jag så många gånger gått förbi katedralen och tyckt den varit så vacker, och så befann jag mig plötsligt i den. Det var häftigt. 
 
 
Det sistnämna var igår, mitt sista luciatåg, och det var nog det mest spännande då jag hade noll koll på vilka de var och vad vi var på för ett ställe och det kändes lite oklart och lyxigt - exklusivt. De var superkul att ha som publik då de verkade väldigt entusiastiska till att ha oss där och klappade glatt i händerna efter varenda låt, vilket inte är det mest vanliga när det kommer till luciatåg/konserter. Jag vet dock fortfarande inte exakt vilka som var där eller nåt. Hängde liksom bara på och ställde inte så mycket frågor. Men ja, kul var det! Härligt att få fira en av sina favorithögtider trots att en befinner sig i ett annat land. Det kommer kännas lite tomt nu när det är slut men ändå skönt. En blir ju ganska trött av att ha så många konserter så tätt inpå varandra. 
 
Malin
 
 
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress